De afgelopen jaren is de kitesurf-scene sterk gegroeid. Het is een steeds meer geziene sport en dat is ook bij merken en bedrijven niet onopgemerkt gebleven. Je ziet dat merken en bedrijven steeds vaker de surfcultuur in hun campagnes en/of content opnemen. Dit is natuurlijk te gek want dat betekent dat er steeds meer geld omgaat in dit wereldje en meer mensen van de sport kunnen gaan leven. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld ook de deelname van kitesurfster Jalou Langeree aan programma’s als Expeditie Robinson en Extreme Roadtrip.

Iets van het hart…

Maar er moet mij toch iets van het hart… want hoe tof het ook is dat merken en bedrijven kansen zien om hun merk/product/dienst te promoten via kitesurfers en de kitesurfwereld, ik ben wel van mening dat er enigszins een connectie moet zijn tussen het merk/product/dienst en de desbetreffende scene waar ze instappen.

Het is logisch als een kleding of lifestyle merk die zich richt op outdoor en de beach lifestyle, besluit om een kitesurfer te sponsoren. Gelijkgestemden zien deze kleding op de social media kanalen van de kitesurfer, herkennen zich in zijn/haar style, raken geïnspireerd en gaan op zoek naar het merk (=extra sales). Een lekkere baggy broek, sweater en een stoere cap zijn kledingstukken die veel kitesurfers dragen.

Echter zie ik steeds meer merken en bedrijven die kitesurfers sponsoren, of samenwerken met kitesurfers, waarbij ik de connectie volledig mis. Slaan zij de plank mis of begrijp ik het niet? Want wat is de connectie tussen een financiële bank en de kitesurf-scene? Of een uitzendbureau? Zijn er specifieke voordelen voor kitesurfers om een rekening bij die bank af te sluiten of via dat uitzendbureau aan de slag te gaan?

Wie gelooft het nog?

Ik wil nogmaals benadrukken dat ik het top vindt dat steeds meer merken en bedrijven op een of andere manier in de kitesurf-scene investeren en dat professionele kitesurfers zo wat extra bij kunnen verdienen. Ik begrijp dat geld een belangrijke rol speelt maar er komt natuurlijk een moment dat je als kitesurfer zelf ook moet gaan bedenken of je nog wel geloofwaardig bent naar je publiek… En posts van kitesurfers over banken en uitzendbureaus vind ik persoonlijk eerder irritant dan geloofwaardig. Voor mij een reden om niks met deze bedrijven te doen maar ook een reden om de kitesurfer te ontvolgen.

De oplossing

It makes more sense als een kitesurfer die via het desbetreffende uitzendbureau ergens werkt een deel van zijn/haar salaris op een speciale rekening van die bank kan zetten zodat hij kan sparen voor nieuwe kitesurfspullen en de bank/uitzendbureau daar een leuke bonus op geven, want die zijn zo goedkoop nog niet. Helaas heb ik deze constructie nog niet voorbij zien komen…

Auteur

Schrijf een reactie