Kamperen in de herfst koud? Niet als je het juiste materiaal hebt. Outdoor overnachten in de herfst kan juist hartstikke leuk zijn. Overdag genieten van de prachtige kleuren van de natuur en ’s avonds met zijn allen rondom de vuurkorf genieten van een winterse barbecue. Wist je trouwens dat het heel gezond is om buiten te slapen? Daarbij is bewezen dat je bij een lage temperatuur beter slaapt.

Outdoor overnachten? 10 tips om warm te blijven:

Muts

Heb je snel koude voeten? Tip nummer 1: draag een muts! Huh? Ja echt! In je slaap verliest het lichaam de meeste warmte via het hoofd. Mummy slaapzakken hebben een capuchon maar je kunt ook een lekkere muts op doen. Zorg natuurlijk wel dat je je verder ook goed hebt ingepakt.

Mummy slaapzak

De mummy slaapzak is je redder om door de koude nachten heen te komen. Een mummy slaapzak volgt de lijn van je lichaam waardoor er geen overbodige ruimte in de slaapzak is die zich kan vullen met kou. Daarbij hebben mummy slaapzakken een capuchon waardoor je minder warmte verliest. De slaapzakken zijn vaak verkrijgbaar met een dons- of polyester vulling. Dons neemt makkelijker zweet op maar als het zweet opgenomen heeft houdt het minder goed warm. Tegenwoordig zie je ook veel mummy slaapzakken met geïmpregneerd dons. Door het extra laagje neemt de slaapzak geen vocht meer op. Ideaal dus! Op de slaapzakken staat altijd een richttemperatuur. Als je in de herfst of winter in Europa buiten gaat overnachten (en niet op grote hoogte) heb je doorgaans voldoende aan een -8 of -10 mummy slaapzak.

Mummy slaapzak

Thermo deken

Hoe goed je mummy slaapzak ook is, de lucht in je matras geleidt kou. Zorg daarom dat je een goede thermo deken bovenop je luchtbed legt zodat je geen warmte verliest aan je luchtbed. Inflatable matjes hebben vaak van zichzelf al een isolerende vulling. Thermodekens zijn vaak van fleece met een geïsoleerde onderzijde die je dan op je luchtbed/matje legt.

Drie lagen systeem

Al eens op wintersport geweest? Dan ben je vast bekend met het drie lagen principe. Laagjes zijn ideaal voor in omgevingen waar het snel af kan koelen of juist warm kan worden. Waar het in het herfst overdag nog heerlijk kan zijn in het zonnetje koel het ’s avonds, als het zonnetje weg is, snel af. Zorg voor een goed thermo shirt als base layer, een warm (fleece) vest als mid layer en een goede windstopper als buitenste laag. Je kunt zelfs nog een thermo legging onder je (pyjama)broek doen.

Goed eten

Eten en drinken is je brandstof en zorgt ervoor dat je innerlijke kachel blijft branden. Bij koud weer heeft warm eten daarbij de voorkeur. Op deze manier hoeft je lichaam minder te doen om warm te blijven en spaar je energie. Eet voordat je gaat slapen nog iets lichts als een kop soep. Zo ga je lekker warm je bed in.

Warme dranken

Warme dranken houden je lekker warm, drink hier dus veel van. Denk aan dranken als koffie, thee en/of chocolademelk. Als je een goede thermosfles meeneemt hoef je niet elke keer opnieuw iets op te warmen. In een goede thermosfles blijft je drinken tot wel 20 uur warm. Pas op met alcohol! Door alcohol gaan je vaten verder openstaan waardoor je denk dat je het warmer hebt maar juist sneller afkoelt.

Koffie

Kruik

Met een kruik zorg je ervoor dat je niet in een koud bed hoeft te kruipen. Als je eerst een koud bed op moet warmen is het lastig om echt warm te blijven. Een kruik kan dit werk voor je doen. Doe wat warm water in een plastic drinkfles en leg deze een halfuur voordat je gaat slapen onderin in je slaapzak.

Kleine tent

Net als dat je beter kunt gaan voor een goed aansluitende mummy slaapzak, kan je ook het beste kiezen om te overnachten in een kleine tent. In een kleine tent hoef je minder lucht op te warmen dan in een grote tent. Je kunt voor het slapen even een waxinelichtje in je tent zetten om deze iets op te warmen (let wel op dat je deze goed en veilig neerzet).

Bladeren onder je tent

Kamperen in de herfst? Dan is de kans groot dat er overal bladeren liggen. En wist je dat deze bladeren isoleren? Doordat je de lucht eronder blokkeert heeft het een isolerende werking. Leg dus een flinke stapel bladeren onder je tent!

Voorkom vocht

Vocht is dé vijand van warmte. Je lichaam creëert warmte wat vervolgens vast wordt gehouden door je kleding. Hoe natter je kleding dus is, des the sneller je afkoelt. Is je kleding vochtig of nat geworden? Probeer deze dan op te warmen bij het vuur of in je voortent. Als je kleding in je tent wilt drogen, is de kans groot dat je de luchtvochtigheid in de tent vergroot waardoor alles daar weer afkoelt.

Kampeerspullen nodig? Kijk hier voor alle benodigdheden voor een outdoor overnachting in de herfst.

Laat in een reactie weten wat jouw tip is om warm te blijven in de kou?

Lees ook: Een outdoor lifestyle is de gezondste lifestyle die er is

Auteur

12 Comments

  1. Wauw wat lijkt me dit heerlijk! Ik hou van de kou, slaap nog steeds met mijn airco aan. Maar ik weet zeker dat er niemand is die nu met mij zou willen kamperen, en ik ben ook geen type om in mijn eentje te gaan. Leuke blog!

    • Wander Life Reply

      Wie weet vind je nog een keer iemand die dat wel ziet zitten. Ik kan het alleen maar aanraden!

  2. Ik ben dol op herfst maar buiten slapen lijkt mij echt totaal niks. Ben sinds de maagverkleining een mega koukleum zo erg dat ik met moeite dan weer warm krijg ook al is het 20/21 graden in huis

  3. nicole orriens Reply

    Het lijkt me heel bijzonder om in deze tijd van het jaar nog buiten te slapen. Maar met de juiste spullen moet het denk ik wel kunnen inderdaad. Die mummy slaapzak lijkt me in ieder geval al heel handig.

    • Wander Life Reply

      Precies. Het hebben van de juiste spullen is essentieel! 🙂

  4. Stoer hoor, echt! Buiten slapen in de herfst, ik denk dat ik huilend naar huis toe ren hahaha! Met deze tips kom je wel echt een heel eind hoor! Thanks, als niet-kampeerder was dit toch heel boeiend om te lezen ❤️

    • Wander Life Reply

      Hahaha! Als je de juiste spullen hebt kan iedereen het. Dat weet ik zeker!

  5. Zorg ervoor dat als je kleding hebt die bezweet is, zoals je sokken bijvoorbeeld, niet aan hebt bij het slapen. Wat vochtig is wordt sneller koud, en bezwete kleren worden dus ook sneller koud. En ga warm al in je slaapzak liggen, niet wanneer je het eigenlijk al te koud hebt. Anders kost het je lichaam teveel energie om je weer op te warmen, en slaap je slecht

    • Wander Life Reply

      Hele goede tips Inge! Zorg inderdaad dat alles droog is en warm je slaapzak alvast op met een kruik. Daarnaast kan je wat push-ups doen voordat je in bed kruipt om je lichaam op te warmen.

  6. Ik geloof niet dat ik zo gauw nu nog met een tentje op vakantie ga, maar handige tips! Mijn ouders hadden altijd voorseizoen en dan had ik ook een mummy slaapzak en een extra deken.

  7. Anne van Huis Reply

    Wat gaaf! Ik ben nogal een kou-kleum dus ga normaalgesproken liever in de zomer maar met de juiste voorbereiding zou ik het in de herfst ook weleens willen proberen 🙂

Schrijf een reactie