Na veel blessures vorig jaar was ik redelijk uit vorm en werd het tijd om weer actiever te worden. Het is altijd lastig om weer in een ritme te komen en dus besloot mijn lifestyle een boost te geven met Sportvasten van Fittergy. Ik ben nooit van voedingsschema’s en dergelijke maar omdat Sportvasten als doel heeft om van suiker- naar vetverbranding te gaan en daarmee je uithoudingsvermogen te verbeteren wilde ik het er wel op wagen.

“Sportvasten is geen dieet maar een trainingsmethode”

Toen ik mijn omgeving vertelde dat ik dit ging doen en op het werk met een bakje salade aan kwam keek iedereen raar op: “Jij aan een dieet? Dit hadden we nooit bij jou verwacht.” Waarop ik telkens aangaf dat het geen dieet is, het is een trainingsmethode.

Hoe het werkt? Je ‘traint’ je lichaam in 10 dagen om te switchen van suiker- naar vetverbranding. Je bouwt 3 dagen af qua voeding, vervolgens ga je 2 tot 3 dagen sapvasten en daarna bouw je in 4 dagen je voeding weer op. Elke dag train je 20-30 minuten op een bepaalde intensiteit die door jouw coach voor je bepaald wordt. Op de sapdagen maak je doorgaans de ‘switch’.

Bij een dieet verminder je je calorie inname waardoor je lichaam in spaarmodus gaat en je stofwisseling vertraagd. Je conditie wordt er niet beter van en komt snel weer aan. Bij Sportvasten ga je je levensstijl structureel veranderen en bouw je weer op naar 1.700 calorieën op dag 10. Je conditie verbetert en je wordt juist fitter i.p.v. lusteloos.

Wat Sportvasten met mij heeft gedaan? Dat lees je onderaan dit artikel!

Dag 1. Klaar voor de start!

Daar gaan we…

De eerste dag mag je nog vrij veel. In de ochtend twee stuks fruit, een goed salade als lunch en groenten met rijst als avondeten. Na de lunch mocht ik nog 50 gram pistachenootjes. Heerlijk voor een zout-liefhebber als ik.

Rond een uur of twee merkte ik wel dat de salade niet zo vulde als een boterham en kreeg ik toch wat trek. Ik probeerde dit gevoel te negeren en een uur later voelde ik mij weer oké, normaal had ik allang toegegeven aan het gevoel van ‘trek’. Na het avondeten besluit ik een half uurtje te gaan fietsen binnen de aangegeven hartslagzone. Prima start zo!

Sportvasten workout

Dag 2. Verder afbouwen

Ik werd om 7:00 uur wakker met trek maar mocht gelukkig weer twee stukken fruit. Om 9 uur merkte ik dat ik alweer trek had. Mijn coach Madzy vertelde mij dat dit een lastige dag kon worden:

“Vandaag dag 2….kan een lastige zijn qua gevoel. Je lichaam worstelt misschien wel met het niet eten en je hebt kans op lichte hoofdpijn door de afvalstoffen die vrijkomen.”

Rond een uur of 11 gaat het eigenlijk weer prima. Over een uurtje weer lunchen en de pistachenootjes zijn toch wel een feestje! Ik zorg dat ik gedurende de dag voldoende drink om het hongergevoel een beetje te onderdrukken. Het werkt!

Na het avondeten stap ik weer een half uurtje op de fiets. Ik had het gevoel dat ik kon vliegen, zoveel energie. Ik moest mij inhouden om niet 1,5 uur te gaan fietsen.

Dag 3. Laatste afbouwdag

Bij het wakker worden voelde mij maag hol (leeg). Het gevoel dat je alles eruit hebt gegooid bij een goede griep. Gek genoeg had ik tegelijkertijd geen behoefte aan een zwaar ontbijt. Ik mocht twee glazen sap en supplementen, het was voldoende.

Als lunch 300ml sap. Ik deed er langer over om dit op te krijgen dan dat mijn collega’s deden over hun broodjes. Nog steeds heb ik geen behoefte aan eten… wel merk ik dat ik iets mis om te doen ofzo, het is meer verveling.

Laatste avondmaal voorlopig: tomatensap! Ik maakte het warm waardoor ik het idee heb dat ik een soepje eet. Daarna weer 30 minuten cardio, wederom heb ik ontzettend veel energie.

Dag 4 en 5. It’s getting real

De komende dagen bestaat mijn ontbijt, lunch en diner uit sap en een paar supplementen. Nog steeds in combinatie met 20-30 minuten cardio. De eerste sapvastendag was erg goed te doen. Ik werd zonder hongergevoel wakker en genoot intens van de rijke smaak van mijn sinaasappelsap. Nipje voor nipje werkte ik het naar binnen.

Sapvasten

Het is 11:00 uur en ik heb nog steeds geen honger gehad. Ik mis wel wat smaken. Die thee ben ik ook wel een keer zat qua smaak. Ik begin mij te vervelen. Je bent fit maar gedraagt je als een ziek iemand door veel op de bank te hangen met Netflix.

Op de vijfde sapvasten-dag werd ik slecht wakker, ik had het idee dat ik de hele nacht wakker had gelegen en was niks waard. Mijn lichaam wist niet wat het met mij moest en ik niet wat ik met mijn lichaam moest. Moet ik ook nog sporten? Ik had het ‘even’ zwaar.

Mijn coach vertelde mij dat dit normaal was maar het waarschijnlijk wel weer bij zou trekken. Ze had wederom gelijk. Rond half 12 voelde ik mij stukken beter en na de lunch ben ik weer op de fiets gestapt. Dit was een bijzondere workout! Na ca. 15 minuten daalde mijn hartslag terwijl ik flink door bleef trappen.

De dag verstreek en ik deed het rustig aan. Drie uur na de workout mocht ik een urinetest doen en… ik had DE SWITCH gemaakt.

Dag 6. Voedsel

Op dag twee maakte ik de switch en dus mocht ik weer op gaan bouwen. Je kunt nog een derde sapvasten-dag doen als je als doel gewichtsverlies hebt. Het ontbijt bestond uit twee stukken fruit en dat was veel! 😉

Voor de lunch een salade en ’s avonds broccoli met kip. Jemig, wat een hoeveelheden. De workout ging super. Veel energie en lekker doortrappen terwijl ik van de fiets werd geblazen. Volgens mij zit het ‘ergste’ (zo erg was het niet) er nu op. Nu volhouden!

Dag 7, 8 en 9. Opbouwen maar!

Het is fijn om weer wat te mogen eten maar ik merk dat ik al vrij snel vol zit. Ik heb het gevoel dat ik veel meer energie heb, nu al. En dat zonder koffie want ik ben geen liefhebber van zwarte koffie.

Waar ik normaal tijdens mijn workouts mijn best moest doen IN mijn hartslag zone te blijven moest ik nu mijn best doen om er boven uit te komen. Een vreemde gewaarwording maar het voelt lekker! Benieuwd hoe dit zich verder doorzet…

Wat Sportvasten met mij heeft gedaan? Het resultaat!

Ik ben 3,7 kilo kwijt geraakt en maar liefst 5 cm in buikomtrek. Dit was echter niet mijn hoofddoel van het Sportvasten, het ging mij juist om het verbeteren van mijn sportprestaties (lees: meer energie / uithoudingsvermogen).

Wat het resultaat daarvan is? In één woord “Heerlijk!”. Waar ik normaal in de winter na een kitesurfsessie van twee uur het wel weer mooi vond geweest, stapte ik deze keer bij thuiskomst nog een uur op de mountainbike. En waar ik normaal 1 rondje op een mountainbike track deed, deed ik er afgelopen weekend makkelijk twee. Het was dat mijn benen leeg waren maar conditioneel zat ik er nog lang niet doorheen.

Tijdens het schrijven van dit artikel zijn we inmiddels alweer twee weken verder en ik bruis nog steeds van energie. Mooie bijkomstigheid is dat ik nog steeds geen behoefte heb aan zoetigheid en snacks en tussendoortjes makkelijk kan laten staan. Ik realiseer mij vooral hoe makkelijk je naar je hersenen luistert als ze zeggen: “ik heb trek”, terwijl je echt niks nodig hebt op dat moment.

Wil je je (actieve) lifestyle een boost geven? Dan raad ik Sportvasten absoluut aan!

Met dank aan:
Fittergy voor het beschikbaar stellen van het Sportvasten-pakket.
Madzy van Dudok Private Gym voor de coaching.

Lees ook: Fit het kitesurf seizoen in? Ready to go met deze tips!

Auteur

Schrijf een reactie